Jag är en syndare och ett chokladmonster

Idag mår jag inte som jag borde denna underbara söndag. Efter en otroligt bra middag med nya och gamla vänner och ungefär två glas vin bar det ut på stan. En öl - tänkte vi, det blir trevligt. En öl tog vi. På Kvarnen på Medborgarplatsen tror jag bestämt. Jag kände mig mest malplacerad med mina lila strumpbyxor och oranga klänning. Att jag var övertygande yngst på plats hjälpte inte min stjärnstatus som pippi långstrump. När jag senare, efter tunnelbanatjafs, äntligen kom hem hade huvudvärken slagit in och jag frös som en... gnu.

Idag mår jag som sagt inte bättre. Kanske främst för att jag ska ha någon slags vit månad och borde dricka vatten. FAIL. Så nu sitter jag och kurerar mig med banan och inväntar syster på te, man borde bjuda på hallonpaj.


Till efterrätt bjöds den underbara After Eight tårtan - här är recpetet.

Ingredienser

Till kakan:
175 g mörk blockchoklad
175 g smör
2 dl socker
3 ägg
1 dl mjöl

Till glasyren:
200 g after eight
25 g smör
1 dl grädde

Gör så här

Smält chokladen och smöret. Vispa äggvitorna hårt. Rör ner socker, äggulor och mjöl i smöret och chokladen. Vänd sist i äggvitorna.

Grädda kakan i mjölad form i 175° i 30 minuter. Låt kakan svalna, gärna i press så den blir kompakt.

Smält after eight och smör i en kastrull och rör i grädden. Bred glasyren över kakan. Dekorera gärna tårtan och servera med lättvispad grädde.



Lev väl.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0