Älg

Idag smyger älgarna runt i skogarna, runt, runt. De traskar i cirklar, de plockar upp lite lav här och där innan de fortsätter med sina strapatser i skog och mark. Älgarna vet ingenting om livet, de är fullständigt omedventna (till deras fördel) om dammsugning, tvättning och jobb. Jag avundas dem och kan inte låta bli att önska att min lilla hjärna skulle kunna sluta arbeta och tagga på för bara en dag.

Ledigheten råder hos mig som ni förstår och jag funderar på vad jag ska göra av de oändligt många timmar som finns till mitt befogande. Jag har alltid varit bra på att vara ledig, ni vet, ligga hemma i timmar och inte göra ett skit. Ligga och fundera, dricka kaffe, måla lite, planera projekt och drömma mig bort. Det är en av mina talanger som har börjat tyna bort i samma takt som älgarna äter sin lav i Norrbottensskogarna. Det är förjävligt, men man får inte låta det gå ut över humöret.

När jag var liten var jag en jäkel på att leka själv på mitt och min syrras rum. Jag samlade pinnar, jord och djur i små högar. Gud vet vad jag hade för baktanke. Jag vet bara att det höll mig sysselsatt i timmar och jag har fått berättat för mig att jag blev... en smula ilsken när kalaset skulle bort och rummet skulle städas. När jag blev lite äldre ägnade jag mig år att rita och pyssla istället, lika engagerat. Nu då? Vad ska jag göra nu?

Jag gör som stor-älgen. Går ut i naturen och njuter av det fina vädret.

K

Kommentarer
Postat av: Tommi

Ge mig en kaka!

2011-01-27 @ 12:31:41
Postat av: Stora L

Fortsätt rita och måla och greja! Ser fram emot det utlovade konstverket som ska pryda vår vägg här hemma! PUSS PÅ DIG!

2011-01-28 @ 08:05:00
URL: http://lillasvartaboken.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0