Om fika och om att vara ruskigt full.

Kvällens diskussion vid middagsbordet var mångsidig, som det ska vara när två personer möts över att par öl och god mat. Men vid detta tillfälle kan det hända att ett speciellt ämne var både återkommande och centralt över middagsbordet. Fika. Att fika. En fika. Ett fik. Detta svenska begrepp som är så trevligt. Norrmän generellt förstår inte ordet har vi uppmärksammat. Synd på ett bra ord, på en bra aktivitet och på en fin plats. Jag gillar att fika. Definitionen av ordet är påtagligt dimmig och är mycket baserad på folks uppfattning och erfarenhet. Ännu ett exempel på att empiriska studier inte alltid samspelar med verkligheten. Vad är egentligen en klassisk fika? Var går gränsen mellan en fika och något annat? Kan man fika ensam? Tillhör kalla drycker som läsk fikat? Ordet fika kommer från ordet Kaffe genom månsing som är en av grundstennarna i svensk slag. Ordet kaffe, kaffi, är vänt och omgjort och är nu ett vanligt bergrepp. (Ja, okej, vettiga källor saknas) Alltså borde man dricka kaffe när man fikar. Jag erkänner att det finns intressantare saker att prata om över en bit alldeles för stark med god mat, men vadå, det är ju fredag och jag ska jobba tidigt imorgon.

Jag skulle också säga ett par ord om att vara ruskigt full. Men det har jag inte varit på länge, så det får vänta tills tillfälle finns. Hörde också ett rykte om att AG är i behov av att våldgästas även iår, spännande. Jag låter den möjligheten ligga lite på is och känna efter om mina studentnerver sitter i som de borde. Det gör de alldeles säkert, men jag har även hört att jag är vuxen nu. HA.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0