Måndag

Kaffekvoten för dagen är nådd. Uppbrukad. Borta. Inte för att jag inte KAN dricka mer kaffe, utan för att kaffet är slut. Slut. Över. Borta. Hur som haver, måndagar kan vara fruktansvärt sega. Inte tråkiga. Men oerhört oproduktiva. Varför har ordet oproduktiv blivit en av mina mest använda ord förresten? Jag får ingenting gjort. Försökte att byta studieplats efter lunch, vilket bara resulterade i att jag hamnade hemma, i soffan. Vilket är fullt naturligt eftersom jag inte har någon annanstans att sitta här.

Det regnar. Massor. Vilket bara får mig att tänka på hundra sätt att leda bort vatten från hustak, googla på dropprännor och hängrännor i kopparplåt och tänka på diverse vattenledande experiment man sysslade med på lågstadiet. Det är, om man säger så, inte det jag borde göra nu. Jag borde hitta en optimal form till huset som vi ska rita i skolan, skissa på rörelsemönster i byggnaden, bygga små skalgubbar i papp, måla vackra illustrationer över hur bygganden ska se ut på natten eller bestämma en lagom takhöjd för den genomsnittliga museumsbesökaren. To hell with it.

Hur ska jag få något gjort utan kaffe? Lägenheten är städad, disken diskad och skissblocken framme. Jag antar att det är lika bra att vänta på mörkrets inbrott, titta på Hair och låta inspirationen komma till mig. Den har gjort det förr, och jag litar blint på att den gör det igen. Ingen stress. Den kreativa processen kan och skall inte påskyndas, måste jag säga högt till mig själv ibland. Kanske far jag tillbaka till skolan igen ikväll.

Kråkorna lever om ute. Jag förstår inte vad de vill. Jag har hört att det tar år.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0