Danmark

Jag har tidigare aldrig förstått grejen med Danmark. Jag har insett att jag vandrat i blindo och har nu lärt mig att älska detta fantastiska land och folk (Ja, här raljerar vi med extremerna). Hur som haver. Danmark. De har ett par fantastiska filmer, De Grønne Slagtere & Adams Epler. De har trevliga ställen att dricka öl på, Mikkeller, som förövrigt har öppnat nytt på Nørrebro. De har ett fantastiskt språk, det kan förövrigt vara den största åsiktsändingen inom ämnet, som gör det mesta hysterisk bra. Danskan blir t o m bra på engelska, vilket vi får njuta av i filmen The Human Scale av Andreas Dalsgaard. Det leder mig in på arkitekturen och designens område. Ja, vad ska man säga, danskarna är fina. Dessutom har dom fisk, vilket ger mig jobb. Det är också en bra sak. 
 
Vad som däremot inte är okej, inte någonstans är SVT:s programserie Nordiska Rum som kör på för fullt. Jag har lyckats slita mig, svära mig, igenom alla tre hittils sända program. Det är inte bra. INTE. FEL. FEL. FEL. Tre programledare, en norska, en svenska och en dansk jävlas med språket, försöker hylla varandras stora designikoner, medan de (ja, alla tre) subtilt talar för att deras design är bäst. Yngve Ekström jämförs med Stressless-designern Jens Ekornes, Kunglig Dansk med Rörstrand och hit och dit och hit och dit. Allt detta medan de vandrar omkring i ett retromuseums-hem och ler tillsynes mycket obekvämt mot varandra. 
 
Ja, herregud. Bäst att rulla ner till stationen och möta Leopardsälen. Kaffe på det. 
 
Hejs
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0