Måndag 22.00, den 6 maj 2013.

Han sa, du ser ut som en tjej med kamera. 
Jag sa, om du fick byta ut dina fötter mot fötter från ett valfritt djur, vilka djurfötter skulle du välja? 
Han svarade, människofötter är bäst anpassade för människoben.
Jag sa inget mer, vi drack kaffe och kisade mot solen. 

 

Solen har mycket riktigt skinit sedan jag flyttade till Malmö. Vår innergård är full av blommor och små fågelbad i betong (nivet, sådana som man gör själv efter en 10-stegs-lathund från valfri hemmafixtidning). Någon har gått lös med rabarberblad och betong-smet uppenbarligen. Det finns en hund också. Knut heter den och ser ut som en blandning av en terrier och ett får. Med lockig vit svintopäls hoppar den jämnfota (ja, jämnfota) över gräsmattan. Det är fint och otroligt romantiskt tycker jag, men jag vet inte om någon håller med mig. Knut påminner mig om Rundhunden och den Bottenlösa dammen, en barnbok som lästes för mig runt år 1990. Rundhunden hade en kompis, med gula skor, som liknar Knut något så in i norden. Hur som haver. 

 

I och med Malmö-flytten har nya bekantskaper lagts till listan. Det är mycket angenämt. Sa jag att det är sol och att dammen i Pildammsparken glimmar som guld och ädla diamanter? Ha! Nu ska jag bli lite bitter, det tycker jag är på sin plats så här mitt i allt blommigt och alla förbannat trevliga saker. Såhär ligger det till. Jag är en aning trött på skolan. Det är som att mysigheternas demoner tagit över och preparerar min hjärna med idéer om bullbak och tapetsering. Demonerna vill inte bota min arkitekturångest och de hånler åt mig när jag sitter vid ritbordet och försöker vara duktig. De sprider sin hallongrottsdoftande dynga över allt jag producerar och ingenting blir gjort. 

 

Snart är det i alla fall helg, det är ju nästan tisdag, som T skulle sagt. Men nu är det också sant. Det är nämligen kristihimmelsfärd på torsdag och då är man ledig. Ja, faktiskt. Våren susar förbi och blir till sommar innan demonerna hunnit pysa in vaniljdoft i mitt sovrum lagom tills att det är dags att gå upp.

 

I morgon väntar arkitekturteoretiskt seminarie och delgenomgång i projekt. Dödens dag, djävulens timmar. I helgen drar jag och D till Klippan och tittar på glada kor. Pannkakspicknick är bra. Kor också. Jag gillar saker med horn.

 

 

Snart är det dags för en stor fet lax. 

I Skagen. 

 

Med vänliga hälsningar, Kwi

 

  


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0