Men lilla vän, så här gör man!


Tjejernas grillbok, fordonshandbok för tjejer, privatekonomi för kvinnor, rosa verktygslådor...


Jag blir så förbannad. Kan inte sätta fingret på varför, säljs det - behövs det. Men titlarna stirrar på mig från hyllkanten på bokhandlarna. Handböcker med rosa pärmar som uppmanar oss tjejer att dra arbetshandskarna över de nyfixade naglarna och spika bröstpanel, själva, utan hjälp. Fy så äckligt.

Egentligen är handböckerna i sig jättebra. Men det finns ju redan böcker, och innan "kvinno-handböckerna" dök upp i hyllan så uppfattade jag den befintliga litteraturen som tillgänglig, jag var rätt målgrupp, jag läste och jag (herreminje) förstod. De då neutrala titlarna t.ex. "Grillboken" har i och med den nya genren blivit maskulina och hela områden har blivit mer ojämnt mellan könen. Den här sortens lösning för att integrera en ny grupp i en för gruppen ny värld, visar mer på glappet eller den nuvarande okunskapen än den jämställer. Det ger med skapandet ett konkret bevis på klyftan mellan grupperna, det belyser och bekräftar fördomar istället för att utplåna och jämställa.

Jag vet inte, det är ju faktiskt kvinnor som skriver många av böckerna. Jag är väl dum som inte vill ha en rosa, antagligen värdelös, hammare. Inte sant? Och även fast jag tycker den skulle vara superfin och gullig, skulle jag aldrig köpa den, allt mindre erkänna att jag vill ha den. Vill man ha gullig köper man en hund eller en spargris... Och när riktiga verktyg börjar tillverkas i massor av kulörer, då köper jag en grön. För grönt är skönt och rosa rimmar knappt på något.

Jag överreagerar alltid på sånt här, det finns kanske en anledning och rentav en koppling till varför jag aldrig kan ta hjälp av en medelålders man eller hoppade av matten på gymnasiet pga en sådan. Jag har nog också en bunt fördomar att ta itu med, lite stolthet att fila ner. Med en rosa fil kanske - anpassad till mig. ;)



För er som är sugna, finns på Lagerhaus! :D Det är kul att snickra, på riktigt. Hoppas min ironi har lyst igenom. Nu ska jag sova. Imorgon ska jag till Uppsala och Fia! :D

Godnattkramar!



Kommentarer
Postat av: Stora L

hehe... jag förstår dina tankar och hur det är i verkligheten. Det hela handlar bara om att sälja mer och köpa mer.



Det enda jag saknar i handböcker är förklaringar. Typ "såhär gör du för att... annars blir det såhär". För jag är ju så kreativ och vill gärna hitta på egna lösningar på det som jag tycker verkar krångligt i en handbok. Om ingen är där för att hindra mig, så missar jag ofta något viktigt som gör att jag inte kan slutföra för något är helt galet. Fast det kanske bara är jag...



Förresten, har paketet kommit fram?

2010-03-03 @ 18:43:36
URL: http://lillasvartaboken.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0