Urskogskonst i finska Lappland

Västerut från Peräjävaara, Pajala, över gränsen till Finland, Kolari, ytterligare några mil. Vägen är rak. Öde. Vi stannar för renarna. Vi är mitt i Lapplands skogar. Karg natur. Där mitt i ingenting, någonstans mellan Rovaniemi och Kittilä. Där utanför Kaukonen ligger Reidar Särestöniemis barndomshem och galleri. Fantastiska oljemålningar sitter kontrastrikt exponerade i gamla timmerstugor. Jag slåss mot de gigantiska myggen och försöker förstå den finska guiden. Hon pratar ingen svenska säger hon och jag skrattar. Hur som helst. Vilka miljöer, vilka fantastiska målningar. De färgstarka, nästan fabliska motiven gör mig glad och ger mig massor av inspiration.
Reidar Särestöniemi
K

Kommentarer
Postat av: Kavin

Snygga!!

2011-07-20 @ 13:35:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0