Tillbaka.

 
Det blev ungefär precis som vi tänkt oss. Fast mycket värre. Jag är tillbaka från Keb med en utökad packlista, om möjligt ännu mer fjäll-peppad och med en sjujävla träningsvärk i vaderna. 
Här följer en snabbgenomgång:
 
Dag 1. 
Full av energi hoppar jag på tåget i Malmö. En man säger att min väska ser tung ut, jag fick lust att svara att han ser svag ut. I Stockholm möter jag upp Jess och Soff. På tåget träffar vi Kalle. Han lämnar oss inte på hela resan och verkar gilla vårt sällskap okristligt mycket. Vi träffar också Micke och Stefan som senare ska följa våra steg hela helgen. Vi sover gott på tåget mot Kiruna, Jess bjuder på blå små piller.
 
Dag 2. 
Det regnar i Kiruna. Vi packar om väskorna och får både mat och skjuts av min fantastiska pappa. I Nikkaluokta är himlen grå, men regnet är borta. Vi är glada. Vi börjar vår fantastiska tur till Kebnekajse fjällstation. Det är 19 km. Vi förundrades över den vackra naturen. Fötterna jobbade på. Upp på sten, sten, sten, ner mellan stenar, upp på liten sten, gå runt stor sten. Micke och Stefan sprang förbi oss. 13 km - regnet. Vi drog på oss regnkläderna som inte höll för regn och fortsatte gå. Efter ett par kilometer till kom mörkret. Bäcksvart. Pannlampor. Framme vid fjällstationen. Tältet upp. Byta till torra kläder. Laga mat. Frystorkad curry, okej. Mössa - sova. M & S hade sitt tält bredvid vårt. Dom hade en flod genom bostaden. Vi hade det torrt.
 
 
 
Dag 3. 
Vaknade vid 10-tiden. Allt för sent. Allt är blött. Regn. REGN. Det har regnat hela natten. Ryggsäckarna flyter omkring i förtältet, trots extra presenningar och silvertejpade hörn. Dimma. Blötsnö. Micke och Stefan har srungit iväg i ottan. Vi försov oss. In på fjällstationen, hitta torkrum. Torka allt. Montera ner tält. Torka tält. Värma bastu. Få på sig torra kläder. Få rum på vandrarhemmet. Ingen topptur. Till vår lycka var det ingen som kom upp på grund av vädret. M och S gick vilse. Andra kom hem för kylan. Dom sa att vi inte skulle prova. Vi åt ölkorv och beef jerky. Njöt av fjällutsikten.
 
Dag 4. 
Hem. Vakande 06.00. Frukost. Glada. Regn. Vräkregn. Vi tar på oss alla kläder vi hittar. Vi är genomblöta efter 2 km. Efter en mil börjar det snöa. Jag får skavsår på platser man aldrig ska få skavsår på. Allt är blött. Väskan väger 22 kg. Efter 1,5 mil är allt så kallt att vi inte kan stanna. Men vi skrattar åt helvetet och drömmer om en varm bastu. Tillbaka i Nikka är packningen genomblöt. S och M har sprungit iväg i ottan, vad som hände med dom vet vi inte. Buss till Kiruna med en jävligt bitter chaufför. Jag tar in på det skräpigaste hostel någonsin skådat och försvover mig till taxin nästa dag. 
 
Dag 5. 
Flygtaxi. Flyg. Tåg. Tåg. Buss. Hemma. 
 
 
 
Det finns inget varmvatten. Jag längtar tillbaka till Kebne. Nästa år ska jag ha regnkläder som tål regn. Jag ska ha vattentäta packpåsar och en vattenflaska med krok. 
 
Det har varit lika fantastiskt som jag trodde. Är lycklig in i själen och vill iväg igen. NU. 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0